Artykuły, kursy it.p.

      W poniższym spisie znajdziesz artykuły, instrukcje bądź inne teksty mojego autorstwa związane z branżą audiowizualną. Niedługo ten dział będzie rozszerzony o kolejne artykuły oraz zmianom ulegnie sam interfejs (początkowo miała być tutaj tylko informacja o budowie strony)


Artykuły, kursy it.p.
Symulacja terminala - czyli brakujący efekt pojawiania się napisów.Autor: vmrexor
Utworzono: 17:21 02-08-2008


     Co prawda od niedawna oferuję ten efekt w zestawie VM-Rexor's plug-ins for Sony Vegas i jest możliwość jego kupna za niewielkie pieniądze nawet dla Polaka, ale jeśli ktoś nie czuje potrzeby rozszerzania możliwości Vegasa a potrzebuje tylko niewielkiej ilości tekstu np. jako napis wprowadzający do danej sceny, to poniższa instrukcja jest jeszcze akceptowalna :). Pierwszą rzeczą w naszym projekcie filmowym będzie wprowadzenie całego tekstu do pokazania, sprawdzenie, czy przy danym rozmiarze czcionki nie wykracza poza granice ekranu i ewentualna korekta parametrów - dlaczego tak trzeba zrobić ? Odpowiedź nasunie się sama w trakcie lektury dalszej części :). Wprowadzony został tekst, ustalony wymiar czcionki, na podglądzie widać, że wszystko mieści się na ekranie - OK - zaczynamy!

      Teraz musimy zabezpieczyć nasz tekst przed "fruwaniem" po całym kadrze. W tym celu w zakładce położenia tekstu ustawiamy tryb "Bottom Left", ewentualnie "Top Left" jeśli chcemy mieć tekst na górze lub ma on zawierać kilka linijek.

     Możemy przystąpić do animowania naszego tekstu - wracamy do zakładki "Edit" i klikamy na w tej chwili jedynym punkcie kluczowym osi czasu aby go zaznaczyć, potem prawym klawiszem wywołujemy menu kontekstowe w którym ustawiamy tryb przejścia między punktmi na "Hold". Spowoduje to, że dana konfuguracja parametrów będzie trzymana aż do następnego punktu kluczowego - bez płynnych przejść. Teraz należy powiększyć podziałkę osi czasu na tyle (guzikiem "+" lub kółkiem myszki) aby był możliwy dostęp do każdej klatki materiału. Nasz aktualnie zaznaczony (czerwony) punkt kluczowy kopiujemy do schowka (ctrl+c) i dwie klatki lub według innego odstępu wklejamy (ctrl+v). Najlepiej skorzystać z klawiatury - 2 x kursor w prawu, ctrl+v, 2 x kursor w prawo , ctrl+v itd. Można nieco przyspieszyć tworzenie punktów poprzez zaznaczenie ich kursorem myszki, skopiowanie i wklejanie grup składających się z kilku punktów. Calą operację kończymy jak na osi czasu będzie tych punktów ile liter mamy w tekście.

     Teraz najbardziej męcząca rzecz przed nami. Wracamy do pierwszego punktu kluczowego i jednym ruchem myszki zaznaczamy cały tekst z pominięciem pierwszej litery, następnie wciskamy klawisz "Delete" lub "Backspace" i myszką wciskamy przycisk przejścia do następnego punktu kluczowego. Teraz znowu powtarzamy zaznaczanie całego tekstu, ale tym razem pomijamy dwie pierwsze litery i kasujemy zaznaczony fragment. Po przejściu do kolejnego punktu kluczowego powtarzamy czynność zostawiając trzy pierwsze litery, w następnym punkcie 4 i tak robimy aż do momentu kiedy kasowanym fragmentem tekstu będzie ostatnia litera.

     Jak już skasujemy ostatnią literkę i przejdziemy do następnego punktu kluczowego to mamy już prawie gotową animację. Pozostało jeszcze jedynie skasować nadmiar punktów kluczowych, które zaznaczamy kursorem myszy i usuwamy wciskając klawisz "Delete". Możemy zamknąć okno właściwości tekstu.

     Jeśli położenie tekstu nie jest do końca takie jak miało być, można szybko skorygować je ustawiając właściwość Pan/Crop pola tekstowego.

     Teraz tylko pozostało obejrzeć stworzoną animację i skorygować błędne klatki jeśli takie się przytrafiły. Można też (o ile konwencja materiału filmowego na to pozwala) udźwiękowić pojawiający się tekst odgłosem dalekopisu lub terminala komputerowego :)

Komentarze: 0Skomentuj
Powrót do listy


Artykuły