Artykuły, kursy it.p.

      W poniższym spisie znajdziesz artykuły, instrukcje bądź inne teksty mojego autorstwa związane z branżą audiowizualną. Niedługo ten dział będzie rozszerzony o kolejne artykuły oraz zmianom ulegnie sam interfejs (początkowo miała być tutaj tylko informacja o budowie strony)


Artykuły, kursy it.p.
Pocztówki na mapie - czyli 3D w Vegasie 5Autor: vmrexor
Utworzono: 17:13 02-08-2008

      Efekt ten nie należy do specjalnie trudnych, można go zrobić na conajmniej kilka sposobów, jednak w tym przypadku wybiorę ten dający najciekawsze rezultaty w Vegasie. Założenie jest proste - w tle ma być duża mapa, na powierzchni której leżą pocztówki wyświetlające ruchomy bądź nieruchomy obraz a "kamera" porusza się według jakiejś drogi na mapie lub tak, aby np. pokazać każdą z tych pocztówek. Aby obraz był ciekawszy i montażysta miał większą swobodę operowania kamerą - wykorzystam engine 3D wbudowane w program. Na początku jednak uwaga: "Silnik" grafiki trójwymiarowej Vegasa jest wyjątkowo powolny i jeśli przesadzisz z ilością widocznych na raz elementów 3D, to rendering kilkuminutowego materiału może trwać ponad dobę (!). Dobrze jest, jeśli masz taką możliwość, zestawić nawet kilka komputerów do renderingu sieciowego - w przypadku scen 3D zysk szybkości przetwarzania jest największy. Można oczywiście zoptymalizować projekt tak, aby komputer zajmował się tylko operacjami 3D, ale o tym pod koniec tego rozdziału. Pracę rozpoczniemy od mapy, która będzie tłem naszej sceny. Zanim włożymy jej bitmapę do projektu, przygotujmy przestrzeń edycyjną. Tworzymy dwie ścieżki video:

     Następnie drugą ścieżkę robimy podrzędną względem pierwszej - przyciskiem będącym dokładnie pod przyciskiem "solo". Obszar panelu kontrolnego drugiej ścieżki powinien się nieznacznie zwęzić a w panelu pierwszej ścieżki pojawią się dwa dodatkowe przyciski, które w dalszej części instrukcji będziemy wykorzystywać. Teraz przełączymy tryb pracy programu dla tych ścieżek z 2D na trójwymiarowy. W tym celu dla każdej ścieżki wciskamy przycisk "Compositing Mode" ( po prawej stronie suwaka widoczności) i z rozwiniętej listy wybieramy pozycję "3D Source Alpha".

      Nie zapominamy też o dodatkowym przycisku - całość tego projektu musi pracować w trybie trójwymiarowym. Jeśli uporałeś się z tą prostą czynnością, to projekt powinien wyglądać tak:

     Czas na dodanie tła - czyli mapy po której kamera będzie kursowała wedle naszych potrzeb :). Przygotowaną bitmapę (najlepiej aby jej wymiary były wielokrotnością wymiaru klatki projektu czyli 720x576) umieszczamy na drugiej ścieżce a następnie klikamy w jej panelu przycisk "Track Motion". Tutaj ustawiamy parametr "Width" klatki na wymiar rzeczywisty bitmapy czyli w naszym przypadku 1853 pixeli i zamykamy okno.

      Odnoszę wrażenie, że mapka jest za jasna i za biała - skorygujmy to efektem korektora kolorów, który podczepiamy do ścieżki wciskając na panelu ścieżki przycisk "Track FX":

      Mamy już tło. Dla tych którzy szukali efektu "Palcem po mapie" treść aż do ustalania trajektorii ruchu kamery będzie zbędna, ale mam nadzieję, że jeszcze troszkę poczekają :) bo zabawa dopiero się rozpoczyna. Czas umieścić na naszej mapce pierwszą pocztówkę. W proponowanej przeze mnie konstrukcji z refleksem świetlnym, cieniem, ramką z tekstem, potrzebne będą nam conajmniej cztery dodatkowe ścieżki, które powinny być zależne od siebie. Wstawiamy więc dodatkowe ścieżki, ustawiamy ich zależność względem siebie jak na rysunku i ustawiamy tryb kompozycji na 3D.

     Dodatkowo dla ułatwienia pracy możemy wszystkie te ścieżki związane z pocztówką odpowiednio pokolorować - wystarczy kliknąć w obszarze pionowym ścieżki aktualnie drugiej i jak już zostały przez program zaznaczone wszystkie ścieżki to z menu wywołanego prawym klawiszem myszki wybieramy "Track Display Color". Czas najwyższy na wstawienie ramki pocztówki w przedostatnią brązową ścieżkę. W moim przypadku jest to wcześniej przygotowana bitmapa, chociaż ten sam efekt można uzyskać wybierając generator tekstu w którym ustawimy odpowiedni kolor tła i pozycję tekstu tak jak na poniższym zrzucie ekranu:

      Następnie na ścieżkę ponad tą która wyświetla ramkę, wstawiamy materiał filmowy bądź obrazek, który tworzona pocztówka ma zawierać. Ponieważ ten obrazek zasłonił wszystko, to zmienimy jego rozmiar wciskając przycisk (tak jak to było w przypadku ścieżki z mapą) "Track Motion". W ekranie głównego rzutu perspektywicznego łapiemy kursorem myszy róg klatki i zmniejszamy wymiary, oraz ustawiamy pozycję tak aby na ekranie podglądu ekranik filmu był dobrze wpasowany do ramki:

     To już mamy widokówkę, którą możemy umieścić we właściwym miejscu na mapie. Klikamy w wskazany na obrazku przycisk "Track Motion" umiejscowiony w nadrzędnej ścieżce dla wszystkich ścieżek związanych z naszą pocztówką. Pojawia się podobny ekran edycji położenia co poprzednio, tylko, że tym razem ustalamy położenie grupy ścieżek a nie pojedyńczej. Zmniejszamy naszą pocztówkę, obracamy i umieszczamy w miejscu docelowym na mapie.

     Znowu powtórzyłbym historyjkę o mało wymagających użytkownikach, ale widać, że przydałoby się jeszcze trochę popracować nad efektem końcowym, bo strasznie płasko wygląda ten obrazek. Na początek dodajmy mu cień. Niestety w piątej wersji silnik 3D nie pozwala na automatyczne generowanie cienia, trzeba stworzyć cień samemu. W tym celu użyję generatora czarnego tła a wygenerowany czarny ekran przesunę w odpowiednie miejsce. Czarny film umieszczam na końcu grupy ścieżek związanych z pocztówką(bo ma być pod nią nie nad).

     Rzekłbym, że jest to "prawie cień" bo strasznie kanciasty wyszedł - czas poprawić problem pluginem cookie cutter, w którym można obrabiany obraz przyciąć i jednocześnie wygładzić kontury:

     Mamy już cień - pocztówka nabrała trochę przestrzeni, ale może jeszcze dorobimy mały refleks błyszczącej powierzchni? Tym razem też skorzystam z generowanego tła, ale białego. Umieszczamy je w pierwszej ścieżce. Teraz pocztówka stała się białym prostokątem. Zaznaczamy nasz biały materiał, klikamy na nim prawym klawiszem myszy a następnie wybieramy z menu pozycję "Video Event Pan Crop". W oknie, któro się pojawiło włączamy tryb maski i wycinamy zarys refleksu świetlnego. Należy pamiętać, że refleks tworzymy zgodnie z pewnymi akceptowalnymi przez widza zasadami :).

     To co wyszło jest za surowe - prosi się o rozmycie - i to teraz zrobimy. Zamykamy okno z maską, ponownie zaznaczamy nasz biały fragment i prawym klawiszem wywołujemy menu z którego wybieramy tym razem "Video Event FX" a z listy efektów - "Gaussian Blur". Parametry dobieramy według uznania.

     No i już mamy jedną pocztówkę :) Możesz ją teraz rozmnożyć zaznaczając wszystkie ścieżki z nią związane a następnie wywołując na nich menu, zduplikować ścieżkę. W nowej ścieżce możesz zmienić plik wideo bądź obrazek wyświetlany na nowej pocztówce. Pozornie nic się nie zmieniło, bo pocztówki są w tym samym miejscu - tak samo jak ustawiałeś położenie pierwszej pocztówki - zmień położenie drugiej.

     To już prawie wszystko - pozostał jeszcze ruch kamery nad całością. Aby nie było wątpliwości - kamera w Vegasie jest zawsze nieruchoma, natomiast efekt ruchu uzyskujemy poruszając tym, co jest przed nią. Wracamy teraz do nie zaczepianych parametrów ścieżki pierwszej i klikamy przycisk "Parent Motion". W oknach rzutów ustawiamy położenie całości naszej sceny. Aby uzyskać ruch, musisz na osi czasu znajdującej się na dole wprowadzić conajmniej dwa różne położenia. W tym celu ustawiasz na tejże osi odpowiedni moment czasu (możesz kontrolować go na podglądzie) i ustawiasz położenie dla tego punktu w oknach rzutów. Powtarzasz tą czynność tyle razy ile jest to konieczne dla Twojej sceny.

     Można by powiedzieć, że to już wszystko, ale nie na darmo wspominałem o powolności engine 3D Vegasa. Jeśli tych pocztówek w projekcie będzie mnóstwo, to renderowanie jednej klatki może trwać nawet pół godziny(!). Dlatego też warto się zastanowić jak przyspieszyć ten proces. Na pewno można odciążyć silnik od powtarzających się i stałych czynności typu ucinanie i rozmywanie jednolitych teł. Polecam stworzenie obrazków z przeźroczystym tłem dla cienia i refleksu świetlnego - to możesz wykonać na każdym lepszym programie graficznym a wbrew pozorom przyspieszy pracę. W tym konkretnym przypadku można też sam refleks świetlny włączyć do wyświetlanego na pocztówce filmu (czyli w innym projekcie - 2D, nałożyć ten refleks i wygenerować filmik, który umieścisz potem w projekcie 3D). Zasada jest taka, że dobrze jest minimalizować ilość efektów a co możliwe zastępować bitmapami bądź plikami wideo. W przypadku przekroczenia krytycznej ilości wynoszącej około 32 widocznych elementów naraz - Vegas w piątej odsłonie może odmówić posłuszeństwa. W takich przypadkach dobrze jest umiejętnie dzielić sceny na etapy w których część materiału jest renderowana w pierwszym przebiegu a następna w drugim.

Komentarze: 0Skomentuj
Powrót do listy


Artykuły